Η Γυναίκα της Γκουέρνικα

Η Γυναίκα της Γκουέρνικα

Η ΓΥΝΑΙΚΑ ΤΗΣ ΓΚΟΥΕΡΝΙΚΑ
της Πολύνας Γκιωνάκη

Παρίσι- Ισπανικός Εμφύλιος- Τέχνη- ΄Ερωτας- Picasso

Η πιο μυστηριώδης μούσα του Picasso η Dora Maar ζωντανεύει τη ζωή και τον ερωτά της με το μεγάλο ζωγράφο στα χρόνια της Γερμανικής Κατοχής

Τόπος: Στη Γκαλερί του ξενοδοχείου St. George Lycabettus
Κλεομένους 2, Κολωνάκι 10675 δίπλα στη Δεξαμενή
(κοντινότερη στάση μετρό Ευαγγελισμός)

Κάθε Κυριακή Ώρα: 20.00
ΠΡΕΜΙΕΡΑ: Κυριακή 17 Ιανουαρίου 2016

Διάρκεια: 80 λεπτά χωρίς διάλειμμα
Τιμή: 10 ευρώ (με κρασί)
Φοιτητικό/ανέργων/ πολυτέκνων/προσφοράς: 7 ευρώ (με κρασί)
Η προπώληση θα ξεκινήσει σύντομα μέσω www.viva.gr

Πληροφορίες/ κρατήσεις: τηλ. 6976104700 (καθημερινά ώρες 17.00-22.00)
Για 10 μόνο παραστάσεις Θέσεις Γκαλερί: 60

Συντελεστές:

Στο ρόλο της Dora Maar: η Πολύνα Γκιωνάκη

Σκηνοθεσία/Μουσική επιμέλεια: Tζένη Αρσένη (www.eugeniaarsenis.com)

Το κουστούμι είναι δημιουργία της σχεδιάστριας Λουκίας (http://loukia.gr)

Επεξεργασία Βίντεο: Γιώργος Κουρμούζας

Επικοινωνία: Δήμητρα Γρηγορέα (dgrigorea@gmail.com)

Φωτογραφίες: Νίκος Αρβανίτης

Η παράσταση παρουσιάζεται και με αγγλικούς υπέρτιτλους

Η άγνωστη μούσα του Πικάσο

(ευχαριστούμε για την αναδημοσιεύση το www.vima.gr)

Από όλες τις γυναίκες του Πικάσο η Ντόρα Μάαρ παραμένει η πιο μυστηριώδης. Αφού έζησε χρόνια απομονωμένη, πέθανε πέρυσι στο Παρίσι παίρνοντας μαζί όλα τα μυστικά της. Τουλάχιστον έτσι νομίζαμε ώσπου αποδείχτηκε ότι η Ντόρα ­ την οποία ο διάσημος ζωγράφος απαθανάτισε μεταξύ άλλων στο έργο «Η γυναίκα που κλαίει» και στην «Γερνίκα» («Γκουέρνικα») ­ κρατούσε τόσα χρόνια στα χέρια της ένα θησαυρό, ή αλλιώς μια συλλογή έργων του Πικάσο ουσιαστικά άγνωστη. Η συλλογή αυτή, την οποία η Ντόρα διατήρησε στην κατοχή της ως το τέλος αρνούμενη να την πουλήσει ακόμη και στις πιο δύσκολες στιγμές, δεν περιλαμβάνει κομμάτια εντυπωσιακά, από εκείνα που συνήθως κυνηγούν οι επαγγελματίες συλλέκτες ή τα μεγάλα μουσεία..

Οι δυο τους γνωρίστηκαν τον χειμώνα του 1935. Η Ντόρα είναι καλλιτεχνική φύση: ζωγράφος και φωτογράφος, ερωμένη του Ζορζ Μπατάιγ και φίλη των υπερρεαλιστών. Όταν ο Πικάσο την είδε για πρώτη φορά, εκείνη κάρφωνε ένα σουγιά ανάμεσα στα δάχτυλα της ανοιχτής παλάμης της επάνω στο τραπέζι. Η πρώτη σταγόνα αίματος δεν την πτοεί. Ο Πικάσο γοητεύεται. Το αίμα εξακολουθεί να τρέχει ώσπου αυτός αναγκάζεται να τη σταματήσει. Του απαντά στα ισπανικά ­ ε, αυτό πάει πολύ! Προτού χωρίσουν ο Πικάσο της ζητάει τα γάντια της ως ενθύμιο αυτής της παράξενης συνάντησης.

Η σχέση τους βοηθάει τον Πικάσο να ξεχάσει την Όλγα, όχι όμως και τη Μαρί-Τερέζ. Το 1939, καθώς ο Πικάσο επιστρέφει από την Ισπανία, κάνει μια στάση στο Σεν Τροπέ για να συναντήσει την Ντόρα και να της εκμυστηρευτεί όλη την αλήθεια. Εκείνη δείχνει κατανόηση ακόμη και για το πάθος του για τη Μαρί-Τερέζ. Η Ντόρα γίνεται έτσι μούσα και συνένοχος του Πικάσο, η πιο έντονη σχέση της ζωής του. Ο ζωγράφος ξαναβρίσκει όρεξη για δουλειά. Αποφασίζει επίσης να υιοθετήσει ενεργό στάση απέναντι στον φασισμό του Φράνκο. Για τον σκοπό αυτόν ζωγραφίζει την «Γερνίκα» («Γκουέρνικα»): «Ολη μου η ζωή ως καλλιτέχνης δεν ήταν παρά ένας συνεχής αγώνας ενάντια στον θάνατο της τέχνης. Μέσα από τον πίνακα που φτιάχνω τώρα και τον οποίο θα αποκαλέσω “Γερνίκα” (“Γκουέρνικα”) εκφράζω ξεκάθαρα τον τρόμο που μου προξενεί το στρατιωτικό καθεστώς το οποίο βύθισε την Ισπανία σε έναν ωκεανό πόνου και θανάτου». Η Ντόρα φροντίζει να απαθανατίσει με τον φακό της όλα τα στάδια δημιουργίας του μεγάλου αυτού έργου.

Οι ευτυχισμένες ημέρες του ζευγαριού πλαισιώνονται από διάφορα πορτρέτα της Ντόρας: «Η Ντόρα Μάαρ και ο μινώταυρος» (1936), «Η Ντόρα Μάαρ με πράσινα νύχια» (1936), «Πορτρέτο της Ντόρας με στεφάνι από λουλούδια» (1937), «Η Ντόρα με ψάθινο καπέλο» (1938) και άλλα. Η ήρεμη και δημιουργική αυτή περίοδος διακόπτεται από τον Δεύτερο Παγκόσμιο Πόλεμο και την είσοδο των γερμανικών στρατευμάτων στη Γαλλία. Ο Πικάσο και η Ντόρα καταφεύγουν στη Ρουαγιάν ώσπου να περάσει η μπόρα. Όταν επιστρέφουν τελικά στο Παρίσι το βρίσκουν ερημωμένο, ψυχρό, γεμάτο συνοφρυωμένους κατοίκους.

Η Ντόρα γίνεται διάσημο μοντέλο, περιζήτητη μεταξύ των ζωγράφων της εποχής.