Συνέντευξη με τον Σταμάτη Μπαντούνα

Συνέντευξη στον Σταμάτη Μπαντούνα

Από τον Βασίλη Χάγιο

Σας βρίσκουμε στο θέατρο «Αγγέλων Βήμα» στη παράσταση «Ντ’ Εόν» του Renny Krupinski σε μετάφραση Μαργαρίτας Δαλαμάγκα-Καλογήρου και σκηνοθεσία Ανδρονίκης Αβδελιώτη που θα κάνει πρεμιέρα το Σάββατο 9 Νοεμβρίου στο θέατρο «Αγγέλων Βήμα», όπου θα παίζεται κάθε Σάββατο και Κυριακή στις 20:30. Μιλήστε μας για το έργο και για τον ρόλο που υποδύεστε.

Πρόκειται για την πραγματική ιστορία του ιππότη Ντ’ Εόν, γραμμένη το 2018 όπου παρουσιάζεται για πρώτη φορά στην Ελλάδα και δεύτερη φορά διεθνώς. Παρακολουθούμε την μυθιστορηματική ζωή του ιππότη ντ’ Εόν που υπήρξε διπλωμάτης, κατάσκοπος, παρασημοφορημένος στρατιώτης, αλλά πάνω απ’ όλα ένας άνθρωπος που διεκδίκησε να ζήσει, όπως ακριβώς ήθελε, υψώνοντας το ανάστημά του απέναντι στην Γαλλική αυλή και στην κοινωνία του Λονδίνου.

Εγώ, στην παράσταση υποδύομαι τον Μπωμαρσαί. Οι περισσότεροι ίσως τον γνωρίζετε, από τα θεατρικά έργα του (Ο Κουρέας της Σεβίλλης, Οι Γάμοι του Φίγκαρο), όμως λίγοι γνωρίζουν την ιδιότητά του σαν μυστικό πράκτορα της Γαλλικής αυλής. Ο Μπωμαρσαί είναι ένας τυχοδιώκτης, που χρησιμοποιεί σαν όπλο του, την πληθωρική προσωπικότητά του, γοητεύει την Ντ’ Εόν, που τον εμπιστεύεται απόλυτα, και αυτός την οδηγεί στην καταστροφή της. Με ή χωρίς τύψεις; Αυτό θα το ανακαλύψετε στην παράστασή μας.

Το θεατρικό έργο πραγματεύεται τη ζωή ενός ανθρώπου που έζησε τη μισή του ζωή ως άνδρας και την άλλη μισή ως γυναίκα. Ο Γάλλος διπλωμάτης Σαρλ Ντ’ Εόν ντε Μπωμόν, ήρωας του Πρωσικού Πολέμου, βγήκε να περπατήσει στους δρόμους του Λονδίνου και να κατακτήσει την κοινωνία, διεκδικώντας κόντρα σε κυβερνήσεις και βασιλείς το αυτονόητο δικαίωμα να είναι ο εαυτός του, ανεξάρτητα από το φύλο του. Η στάση αυτή είναι επαναστατική;

Αν σκεφτούμε την ιστορική περίοδο, την θέση και τα κοινωνικά ήθη που επικρατούσαν, σίγουρα θα μπορούσε κάποιος να την χαρακτηρίσει ως επαναστατική. Εγώ θα έλεγα, πως αυτή η στάση είναι αληθινή. Πέρα από τα πρέπει και τις κοινωνικές συμβάσεις, ένας άνθρωπος επιλέγει να ζήσει την ζωή του όπως θέλει. Να είναι απλά ο εαυτός του. Τι πιο αληθινό, λοιπόν;

Πείτε μας λίγα λόγια για την συνεργασία σας με την σκηνοθέτη της παράστασης Ανδρονίκη Αβδελιώτη. Πως προέκυψε η συνεργασία σας; Αντιμετωπίσατε δυσκολίες στις πρόβες;

Από τύχη! Ήμουν πρόταση κάποιων φίλων κι έτσι κάπως ήρθαμε σε επαφή με την Ανδρονίκη. Δεν με ήξερε, ούτε εγώ την γνώριζα από πριν. Χαίρομαι όμως πολύ, που τώρα πια γνωριστήκαμε. Είναι ευλογία να συνεργάζεσαι με ανθρώπους που έχουν όραμα και αισθητική, αγάπη για το θέατρο και τον ηθοποιό.

Αν πει κάποιος πως στις πρόβες δεν υπάρχουν δυσκολίες, μάλλον θα είναι ψεύτης. Το θέμα είναι πως αντιμετωπίζονται αυτές, πόσο γρήγορα και εύκολα βρίσκεις τις λύσεις και προχωράς… Κι εμείς ευτυχώς δεν πτοηθήκαμε από αυτές. Ίσα ίσα αποτέλεσαν απλά δημιουργικές προκλήσεις . Πιστεύω πολύ στην δυναμική των ομάδων, αρκεί να έχουν και άξιους καθοδηγητές… Εμείς ευτυχήσαμε και στα δύο!

Πως βλέπετε σήμερα την έννοια του queer κινήματος και τις διεκδικήσεις της LGBTQ  κοινότητας;

Είναι αυτονόητο δικαίωμα του καθενός να είναι αυτό που είναι. Χωρίς ταμπέλες, χωρίς κατηγοριοποιήσεις, χωρίς διακρίσεις. Να είναι απλά ο εαυτός του. Και να ζει με τα ίδια δικαιώματα όπως όλοι. Δυστυχώς στην χώρα μας έχουμε αρκετό δρόμο μπροστά μας, αλλά κανένας αγώνας δεν είναι χαμένος. Αργά ή γρήγορα κερδίζεται.

Επίσης, έχετε ασχοληθεί με τη σκηνοθεσία και τη μετάφραση θεατρικών έργων. Πείτε μας λίγα λόγια για την εμπειρία σας αυτή.

Η σκηνοθεσία είναι η επιστροφή, στον κόσμο της παιδικής μου ηλικία,τότε που με τα παιχνίδια μου έφτιαχνα έναν ολόκληρο κόσμο, προσπαθώντας να του δώσω ζωή, χρώμα και σχήμα. Έτσι θέλω να το αντιμετωπίζω. Είναι μια μαγική, γοητευτική διαδικασία, αλλά συνάμα δύσκολη και επίπονη  και κάθε φορά καινούρια. Κι ας μετράω πάνω από 25 σκηνοθεσίες έργων, τόσο του κλασικού όσο και του σύγχρονου δραματολογίου. Κάθε φορά είναι μια καινούρια άσκηση ισορροπίας!

Η μετάφραση προέκυψε. Πολλές φορές όταν οραματίζεσαι ένα έργο θες να έχει τον δικό του ήχο. Η επιλογή των λέξεων, η μεταφορά των εικόνων, η γλώσσα του κάθε ήρωα, όλα πρέπει να μεταφερθούν με τον καλύτερο αλλά και τον πιο άμεσο τρόπο, ώστε να καταφέρεις να επικοινωνήσει το κείμενο με τους θεατές. Ζεις μαζί με όλους τους ήρωες προσπαθώντας να ακούσεις την δική τους προσωπική φωνή, τον δικό τους ήχο… Και ταυτόχρονα να παλεύεις να αποδώσεις όσο πιο πιστά μπορείς το πνεύμα του συγγραφέα. Μια μοναχική διαδικασία, αλλά και τόσο έντονη.

Επιπλέον είστε ιδρυτής, εκπαιδευτής και σκηνοθέτης της θεατρικής ομάδας «θεατρΙΛΙΟΝ» και της θεατρικής ομάδας του τμήματος θεατρολογίας του ΕΚΠΑ. Αναφερθείτε μας σε αυτό.

Η θεατρική ομάδα «θεατρΙΛΙΟΝ» δημιουργήθηκε πριν 12 χρόνια και εδρεύει στο Ίλιον Αττικής. Πρόκειται για μια ομάδα, με κεντρικό προσανατολισμό, την ερασιτεχνική δημιουργία, όπως αυτή εκφράζεται μέσα από την τέχνη του θεάτρου και του πολιτισμού. Ένα θέατρο με πνευματική καθαρότητα, προσβάσιμο στον κάθε ερασιτέχνη καλλιτέχνη, χωρίς εκπτώσεις και συμβιβασμούς στο αποτέλεσμα. Μετρά ήδη 18 παραγωγές, πλήθος εκδηλώσεων, ενώ αρκετές φορές έχει βραβευτεί σε Πανελλήνια Φεστιβάλ.

Έχοντας ζήσει την μισή μου ζωή μέσα σε ερασιτεχνικές θεατρικές ομάδες, αισθάνομαι ευτυχισμένος που έχω δει από απόσταση αναπνοής τόσους ανθρώπους, να προσπαθούν κάθε μέρα να ξεδιπλώσουν τα τσαλακωμένα φτερά τους, να δημιουργήσουν, να ονειρευτούν, να ζήσουν… Κι ας τους θεωρούν πολλοί ως γραφικούς ημιμαθείς! Σαν τους τρελούς του χωριού! Άνθρωποι της διπλανής πόρτας είναι που προσπαθούν μέσω της τέχνης να γίνουν πιο όμορφοι  και όταν τα καταφέρουν, εκπλήσσουν πραγματικά, κερδίζοντας, ακόμα και τους πιο δύσπιστους, από το συνήθως ετερόκλητο κοινό, με την αλήθεια και την ανιδιοτελή αγάπη τους. Είναι ευκαιρία για την τέχνη, όχι απειλή, το να είναι κανείς ερασιτέχνης. Φυσικά υπάρχει και ο κίνδυνος να το ξεχάσεις, να χάσεις την αγνότητά σου εικάζοντας ότι δεν είσαι. Αλλά έτσι κι αλλιώς όλα τα ανθρώπινα εγχειρήματα κινδυνεύουν από τις αυταπάτες.

Επίσης, είχα την τιμή- τύχη, να σκηνοθετήσω πριν μερικά χρόνια μια ομάδα φοιτητών του Τμήματος Θεατρολογίας του ΕΚΠΑ σε μια μαγική παράσταση στο Παλαιό Πανεπιστήμιο στην Πλάκα, κάτω από το φως της Ακρόπολης. Αυτό που θυμάμαι έντονα είναι το πάθος και το πείσμα αυτών των παιδιών, Οι ατελείωτες ώρες πρόβας και η εμμονή μας στην λεπτομέρεια. Είναι μοναδικό να δουλεύεις με νέους που πέρα από τις θεωρητικές γνώσεις προσπαθούν να μάθουν, διψώντας και το πρακτικό- δημιουργικό κομμάτι του θεάτρου. Από τις πιο γλυκές μου αναμνήσεις!

Ασχολείστε με την αρχισυνταξία και αρθρογράφηση, στην εφημερίδα «Κύτταρο» (free press) και είστε ραδιοφωνικός παραγωγός στον ιντερνετικό σταθμό thisisradio.gr. Τι έχετε αποκομίσει από τις δύο αυτές ενασχολήσεις;

Και οι δύο αυτές ιδιότητές μου ανήκουν  πια στο παρελθόν. Η αρχισυνταξία και η αρθρογράφηση, μου έδωσαν την ευκαιρία να μάθω να χρησιμοποιώ τον γραπτό λόγο, εμπεριστατωμένα και ουσιαστικά, χωρίς υπερβολές, χωρίς φλυαρίες.

Το ραδιόφωνο από την άλλη μου δίδαξε πως η προσωπικότητα και η σωστή χρήση της γλώσσας είναι επιβεβλημένο κάθε φορά που αρθρώνουμε δημόσιο λόγο.

Έχετε σπουδάσει Νοσηλευτική. Έχετε ασχοληθεί με το αντικείμενο που σπουδάσατε; Θα θέλατε να ασχοληθείτε στο μέλλον;

Όχι όσο θα ήθελα. Η νοσηλευτική είναι μια επιστήμη με απίστευτο ενδιαφέρον, γιατί μελετά τον άνθρωπο ως ολότητα. Δεν είναι μόνο η χορήγηση φαρμάκων ή η εκτέλεση θεραπευτικών πράξεων, όπως κανείς νομίζει. Έχει να κάνει με την εξατομικευμένη προσέγγιση και συνήθως σε περιόδους που το άτομο αισθάνεται αδύναμο. Δυστυχώς οι τομείς της νοσηλευτικής που με ενδιαφέρουν περισσότερο, όπως της σχολικής νοσηλευτικής, της δραματοθεραπείας ή των προγραμμάτων Αγωγής και Προαγωγής της Υγείας, στην Ελλάδα ακόμα βρίσκονται σε πρώιμη κατάσταση. Ποιος ξέρει, ίσως στο μέλλον  ο δρόμος ανοίξει και περπατήσω και σ’ αυτά τα μονοπάτια.

Τα προσεχή σχέδια σας;

Έχω ήδη ξεκινήσει τις συναντήσεις με την θεατρική ομάδα θεατρΙΛΙΟΝ, προετοιμάζοντας για φέτος 2 νέες παραγωγές. Συζητάω και κάποια άλλα πράγματα που ελπίζω να πραγματοποιηθούν… Οψόμεθα!!! Προς το παρόν πάντως, όλη μου η προσοχή είναι στραμμένη στην «Ντ’ Εόν» μας!

 

«Ντ’ Εόν» του Renny Krupinski

 

Μετάφραση: Μαργαρίτα Δαλαμάγκα-Καλογήρου

Σκηνοθεσία: Ανδρονίκη Αβδελιώτη

Βοηθός σκηνοθέτη: Ελεάννα Παναγουλέα

Σκηνικά - κοστούμια: Νίκος Μαρμαροτούρης, Ανδρονίκη Αβδελιώτη

Πρωτότυπη Μουσική: Σπύρος Παπαθεοδώρου

Σχεδιασμός φωτισμού: Βασίλης Κλωτσοτήρας

Φωτογραφίες: Ναταλία Β.

 

Ηθοποιοί: Ανδρονίκη Αβδελιώτη, Νίκος Αναγνωστόπουλος, Γιώργος Γογώνης, Ανδρέας Ζάκας, Γιάννης Ίτσιος, Αθηνά Μαυρομάτη, Σταμάτης Μπαντούνας, Δημήτρης Ξηρός, Ελεάννα Παναγουλέα, Βασίλης Σαμαριτάκης, Ποπέτα Σούκου

 

Στο πιάνο επί σκηνής ο Σπύρος Παπαθεοδώρου

 

Κάθε Σάββατο και Κυριακή στις 20.30 από τις 9 Νοεμβρίου 2019

Διάρκεια 120΄

ΑΓΓΕΛΩΝ ΒΗΜΑ

Σατωβριάνδου 36, Ομόνοια (πίσω από το Εθνικό Θέατρο Τσίλλερ)