Συνέντευξη με τον Σταύρο Μπαφέτη

Συνέντευξη στον Σταύρο Μπαφέτη

Από τον Βασίλη Χάγιο

Συναντήσαμε τον ταλαντούχο ηθοποιό Σταύρο Μπαφέτη και μας μίλησε για την παράσταση «Το Ψυγείο» του Copi που παίζεται στο θέατρο του «Νέου Κόσμου».

Σας βρίσκουμε στην θεατρική παράσταση «Το Ψυγείο» του Copi στο θέατρο του «Νέου Κόσμου».Μίληστε μας για τον ρόλο σας και για την συνεργασία σας με τον σκηνοθέτη και συμπρωταγωνιστή σας Λοϊζο Καμπούρη.

Ο ρόλος στη συγκεκριμένη παράσταση είναι μια οικονόμος,υπηρέτρια,αμπιγιέζ,το όνομα μου είναι Γολιάθα.Βρίσκομαι σε ένα σπίτι που γίνεται χαμός.Σαν ύπαρξη είμαι μια λατίνα φλογερή γυναίκα όπου μου αρέσει πολύ να προκαλώ και να με προκαλούν. Ο σκηνοθέτης μου Λοϊζος Καμπούρης είναι πρώτα απ΄όλα φίλος,μετα σκηνοθέτης.Τον εμπιστεύτηκα από την πρώτη στιγμή,μου είπε ακριβώς το όραμα του γύρω από το έργο του Copi,το οποίο με ενδιέφερε πολύ, γιατί ήταν εκτος από εμένα και υπέθεσα ότι θα είναι μεγάλη πρόκληση.

Στην παράσταση βλέπουμε στο κέντρο της σκηνής ένα ψυγείο.Τι συμβολίζει;

Το ψυγείο συμβολίζει την συντήρηση,την ψύξη,την κατάψυξη,συμβολίζει την ψυχή  και ένα ψυχρό φως που μας περιβάλλει και είναι κάτι πολύ σημαντικό για όλους μας, παίζει καθοριστικό ρόλο, είναι κάτι ρεαλιστικό και σουρεαλιστικό παράλληλα.

Στην παράσταση υποδύεστε μια transgender.Πως το αντιμετωπίσατε στις πρόβες;Δυσκολευτήκατε να προσεγγίσετε τον ρόλο σας;Είναι εύκολο για έναν άντρα να υποδύεται μια γυναίκα;Τι σας δίδαξε ο ρόλος σας;

Δυσκολεύτηκα αρκετά.Φυσικά εξαρτάται από τον κάθε ηθοποιό πως θα προσεγγίσει τον ρόλο. Μπορώ να πω ότι τον προσέγγισα, διότι είμαι ευαίσθητος άνθρωπος και μέσα μου έχω μια θηλυκή πλευρά.Με βοήθησε αρκετά ο σκηνοθέτης να ξεδιπλώσουμε τον ρόλο με πολλές πρόβες.Ήταν δύσκολη διαδικασία, αλλά αρκετά ευχάριστη.Ο συγκεκριμένος ρόλος, άνοιξε πολύ το μυαλό μου,βλέποντας διάφορα ντοκυμαντέρ και ταινίες γύρω από τρανσέξουαλ άτομα και με βοήθησε πολύ στο ρόλο μου.

Υπάρχει ένα σωματείο για τις transgender.Πιστεύετε ότι τις αποδέχετε η ελληνική κοινωνία;

Νομίζω πως όχι.Υπάρχει πολύ αδικημένος κόσμος γύρω από αυτά τα θέματα και το κρύβουν σαν να μην υπάρχει.Δυστυχώς υπάρχει πολύ ρατσισμός και πολύ φοβία.

Έχετε φίλη transgender;

Έχω φίλες τραβεστί κι έχω δει παραστάσεις με τραβεστί. Έχω πολλούς φίλους γκέϊ, έχω μάθει πολλά απ' αυτούς και τους εκτιμώ εξίσου με τους στρέϊτ άντρες.

 

 

Τον Copi ως θεατρικό συγγραφέα τον γνωρίζατε;Γνωρίζουμε ότι εκτος από θεατρικός συγγραφέας είναι και σκιτσογράφος.Πως βλέπετε τα θεατρικά έργα του;Έχετε διαβάσει καπου για τον Copi;

Δεν είχα διαβάσει καθόλου για τον Copi.Τα έμαθα όλα από τον Λοϊζο Καμπούρη και μου ανέφερε τον κριτικό θεάτρου Νεκτάριο-Γεώργιο Κωνσταντινίδη που έχει μεταφράσει έργα του Copi και έχει κάνει διδακτορικό πάνω στο Copi.Βρήκαμε με τον Λοϊζο κάτι μοναδικά βιντεάκια όπου είδα πως παρουσιάζει την δεκαετία του ΄85 στο Παρίσι και με εντυπωσίασε όταν τον είδα σε μια συνέντευξη του το πόσο απλός και γλυκός άνθρωπος ήταν.

Ο Copi ήταν ακτιβιστής και αγωνιζόταν για τα δικαιώματα των ομοφυλοφίλων.Πίστεύτε ότι έχουν αλλάξει τα πράγματα για του ομοφυλόφιλους;Τι γνώμη έχετε για τους γάμους και την υιοθεσία παιδιών από ομοφυλόφιλα ζευγάρια;

Σίγουρα ήταν ακτιβιστής και του το αναγνωρίζω αυτό.Δεν έχω πρόβλημα με τους γάμους των ομοφυλοφίλων,αν δεν ενοχλεί εμένα ή τον οποιονδήποτε είναι ελεύθερος για μένα να κάνει ότι θέλει. Δεν θα είχα πρόβλημα με ομοφυλόφιλα ζευγάρια που παντρεύονται και εξάλλου έχω φίλους που έχουν παντρευτεί.Για την υιοθεσία παιδιών δεν έχω μπει στη διαδικασία να το σκεφτώ,αλλά αν το παιδί μεγαλώσει σωστά με ομοφυλόφιλους γονείς τοτε δεν με ενοχλεί,διότι έχω δει πολλά στρέιτ ζευγάρια να μην μεγαλώνουν σωστά ένα παιδί.Τα παιδιά θέλουν αγάπη και στοργή για να μεγαλώσουν σωστά,ακόμα και αν αυτά τα παιδιά τα μεγαλώνουν γκέι ή στρέιτ ζευγάρια.

Ο Copi ως σκιτσογράφος είχε δουλέψει σε αρκετά Γαλλικά έντυπα όπως και το «Charlie Hebdo» όπου έγινε επίθεσηαπό τσιχαντιστές για την ελευθερία του λόγου.Τι γνώμη έχετε γι αυτό το γεγονός;Πρέπει να υπάρχει απεριόριστη ελευθερία λόγου ή υπάρχουν όρια;

Αυτό είναι λεπτό ζήτημα. Σαφώς και πρέπει να υπάρχει ελευθερία λόγου,γι΄αυτό λέγεται και ελευθερία λόγου.Πραγματικά δεν ξέρω τι όρια υπάρχουν,βασικά υπάρχει τρόμος μετα από αυτό που έγινε,αλλά νομίζω ότι δεν πρέπει να μας τρομάξει κάτι και είναι αναγκαίο να υπάρχει ελευθερία λόγου εφόσον έχουμε δημοκρατία χωρίς να προσβάλλει κανέναν.

 

 

 

Παρόλο που είστε 41 ετών τελειώσατε την δραματική σχολή το 2007.Παρολα αυτά έχετε κάνει αρκετές συνεργασίες και στο θέατρο και στην τηλεόραση.Ονειρεύεστε κάποιες συνεργασίες για το μέλλον;Ποιες συνεργασίες ξεχωρίζετε και γιατί;

Ξεκίνησα αργά την σχολή,πάντα ήθελα να ασχοληθώ με το θέατρο,όχι όμως από πολύ μικρός βέβαια.Ντρεπόμουν αρκετά να εκτεθώ και έτσι πήγα στη σχολή Σταυράκου,αλλά σταμάτησα διότι ήταν ακριβή.Κάποιο καλοκαίρι γυρνώντας από διακοπές,είπα ότι θέλω να σπουδάσω θέατρο,με πήραν στη σχολή…Είχαν αρχίσει μαθήματα και όταν ήμουν πάνω στη σκηνή είχα τρομερό τρακ και έτρεμα ολόκληρος και αργότερα λογω των καθηγητών άρχισα να εξελίσσομαι.Οι συνεργασίες ξεκίνησαν αμέσως στο Φεστιβάλ Αθηνών μετά στην τηλεόραση και θα ήθελα πολύ να συνεργαστώ με πολλούς ηθοποιούς και σκηνοθέτες και γενικά να υπάρξουν καλές συνεργασίες.Μου άρεσε πολύ η συνεργασία μου με την Ζωή Ξανθοπούλου μια κοπέλα που εκτιμώ πολύ και ξεκινήσαμε μαζί στη σχολή και κάναμε «Τα Παραμύθια της Γιαγιάς»,επίσης μου άρεσε η συνεργασία στο Φεστιβάλ Αθηνών στο έργο «Βρέχει».Ακόμα,στο θέατρο «Εμπρός» με τον Βασίλη Νούλα στο έργο «Οι κότες και οι ψύλλοι».Τώρα είμαι πολύ χαρούμενος που συμμετέχω στην παράσταση «Το Ψυγείο» του Copi.

Έχετε κάνει κάποιες δουλειές στην τηλεόραση όπως τα «Μαύρα Μεσάνυχτα», «Αληθινοί Έρωτες», «Εργαζόμενη Γυναίκα» κλπ.Πως ήταν η εμπειρία σας στην τηλεόραση;Σας έχει γίνει πρόταση για να συμμετάσχετε σε κάποιο σήριαλ;

Ήταν πολύ ωραία εμπειρία,γνώρισα πολλούς ανθρώπους και οι συνεργασίες ήταν άψογες.Δυστυχώς δεν μου έχει γίνει πρόταση να συμμετάσχω σε κάποιο σήριαλ φέτος.

Επίσης έχετε κάνει και κινηματογράφο,όπως «Alter Ego», «El Greco» κλπ.Θα θέλατε να ασχολήθείτε ξανα με τον κινηματογράφο;

Θα ήθελα να ασχοληθώ ξανά με τον κινηματογράφο,τον αγαπώ πολύ,τον θεωρώ μαγεία.Στον κινηματογράφο μαθαίνεις,εξελίσσεσαι και δοκιμάζεσαι πολύ.Το θεωρώ δύσκολο να προσαρμόζεσαι,να παίζεις και να έχεις τόσα άτομα πάνω από το κεφάλι σου.

Έχετε άλλη ασχολία εκτος από το θέατρο;

Αυτή τη στιγμή όχι.Δούλευα ως εξωτερικός πωλητής σε εκδόσεις,αλλά  λόγω κρίσης δεν ασχολούμαι πλέον με αυτό.Γνώρισα πολλούς συγγραφείς και είμαι χαρούμενος γι΄αυτό.

Σκέφτηκατε ποτέ να τα παρατήσετε;Αν σας δινόταν μια ευκαιρία στο εξωτερικό τι θα κάνατε;Θα θέλατε να κάνετε καριέρα στο εξωτερικό;

Θα σκεφτόμουν πολύ σοβαρά να φύγω στο εξωτερικό.Γενικά είμαι άνθρωπος που ρισκάρει και ναι αν μου δινόταν η ευκαιρία να δουλέψω και το ένστικτο μου μου έλεγε ναι,εννοείται πως θα πήγαινα.

Τα προσεχή καλλιτεχνικά σας σχέδια;

Μέχρι στιγμής δεν έχω κάτι συγκεκριμένο.Βέβαια είμαι σε συζητήσεις και ελπίζω να γίνει κάτι μελλοντικά.